מדריך עזר למשתמש תנאי מכר – אינקוטרמס 2010
כתיבה ועריכה: דני מויאל
חלק א' – כללים לכל סוגי ההובלה
Exw – בחצרי המפעל – EXW Aco (Tambur warehouse)
הגדרה: היצואן מעמיד את הטובין לרשות הקונה בחצריו (או במקום אחר מוסכם), כאשר הטובין ארוזים ומסומנים ללא טעינה על כלי הרכב שבא לאוספם.
מסירה: הטובין ימסרו למוכר במחסן היצואן בליווי כל מסמכי היצוא .
טעינת המטען: באחריות ועל חשבון על הקונה.
מעבר הסיכון : משלב טעינת המטען על כלי הרכב הבא לאסוף את הטובין, לאורך כל המסע .
מחויבות המוכר
1. להעמיד את הטובין לרשות הקונה במחסניו, כשהם ארוזים (באריזה מתאימה ליצוא) ומסומנים היטב (לצורך זיהוי), במועד ובמקום שנקבעו בין הצדדים בחוזה המכר.
2. להודיע לקונה על מועד ומקום האיסוף ולספק מידע בקשר למטען (משקל, נפח, אריזות)
3. לסייע במידע, אישורים ומסמכים להם יזדקק היבואן לשם ביצוע הליך מכס ביצוא.
4. כל עזרה מצד מוכר תהיה באחריות ועל חשבון הקונה.
5. המוכר נושא באחריות עבור כל נזק שיגרם למטען עד לנקודת העברת הזיקה למוכר.
מחויבות הקונה
1. לאסוף את הטובין במקום ובמועד שנקבע, לרבות טעינתו על כלי רכב הבא לאוספו.
2. לתאם על חשבונו הובלה יבשתית פנים ארצית (עד לנמל היצוא או מחסן עורפי)
3. להשיג חוזה הובלה הראשית על חשבונו ואחריותו (ימית או אווירית לפי שיקוליו) מול מוביל בינלאומי. חוזה ההובלה הבינלאומי על בסיס Liner Terms .
4. לבצע הליך מכס ביצוא: רישיון יצוא, תשלום מכס, מיסים והיטלים אחרים (אם יהיו), תשלום בגין בדיקה פיזית על פי צו של הרשויות במדינת היצוא.
5. פריקה של המטען מכלי ההובלה הראשי לרבות ריקון במחסן נמל היבוא.
6. הליכי מכס ביבוא (רישיון יבוא, רשימון, מכס, רישיונות יבוא)
7. הובלה יבשתית מנמל היעד/מחסן עורפי עד למחסניו, לרבות פריקה.
----------------------------------------------------------------------------------
FCA – חופשי להובלה
Free Carrier (Name)
הגדרה: המוכר מוסר את הטובין למוביל (משלח בינלאומי או כל נציג אחר מטעם הקונה) בחצר המוכר או במקום נקוב אחר, בתאריך מוסכם או בתוך התקופה המוסכמת. יש לציין כתובת מדויקת לאיסוף או למסירה, מאחר והאחריות מהמוכר לקונה עוברת בנקודה זו .
אחריות המוכר
1. אם מסירת הטובין למוביל תיעשה בחצר המוכר, חלה חובה על המוכר לטעון את הטובין על כלי הרכב.
2. במסירה במקום אחר, יש להעמיד את הטובין על גבי כלי הרכב מוכנים לפריקה.
3. כל העלויות והסיכונים לאובדן או נזק לטובין עד מועד מסירתם למוביל/נציג הקונה יהיו על חשבון ובאחריות המוכר.
4. מסירת הטובין למוביל תיעשה כאשר הטובין משוחררים ממכס יצוא. כל העלויות הכרוכות בהליך מכס יצוא, לרבות היטלים, מיסים (אם יהיו), בדיקות פיזיות במדינת היצוא על חשבון ואחריות המוכר.
נטל הסיכון, ההוצאות והאחריות: לאחר מסירת הטובין למוביל בינלאומי.
אחריות הקונה
1. הוצאות הובלה בינלאומית - באחריות הקונה להתקשר על חשבונו עם מוביל בינלאומי מנמל המוצא ועד לנמל היעד.
2. הוצאות סיכון ואחריות: מהשלב בו נמסרו הטובין למוביל, או נציג מטעמו, לרבות אחסון במסוף, הובלה לנמל וטעינה על האוניה.
3. מכס: על הקונה לדאוג לתשלום מיסי המכס ביבוא, רישיון יבוא או כל מסמך אחר בכפוף לחוקיות היבוא, לשאת בתשלום בדיקה פיזית אם יידרש.
4. מסירת מידע: נזק שיגרם לטובין כתוצאה מכך שהקונה לא מסר את פרטי המוביל, או אם המוביל כשל באיסוף הטובין, על חשבון הקונה ועל אחריותו. באחריות הקונה למסור כל מידע לגבי המוביל, כתובתו, שמו ודרכי התקשרות איתו.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPT – הובלה שולמה ל. –Carriage Paid to
יש להוסיף יעד. CPT Parris Incoterms 2010
הגדרה: המוכר מוסר את הטובין למוביל (או לכל אדם אחר שנקבע ע"י המוכר), במועד המוסכם, במקום מוסכם, כאשר הטובין משוחררים ממכס יצוא.
הובלה בינלאומית: המוכר חייב להתקשר בחוזה הובלה (בתנאים רגילים) לשם הובלת הטובין על חשבונו בהובלה בינלאומית מנקודת המסירה ועד למקום היעד הנקוב, כולל טעינה-הובלה- פריקה (תנאי הובלה Liner Terms).
נטל הסיכון: המוכר מסיים את התחייבותו לקונה כאשר הטובין נמסרים למוביל בינלאומי (לרבות משלח או כל נציג אחר מטעם המוכר) ולא כאשר הטובין מגיעים למקום היעד.
במקום המסירה למוביל עובר נטל הסיכון מהמוכר לקונה, אף כי המוכר נושא בעלות ההובלה הראשית (הבינלאומית) עד למקום היעד הנקוב.
מסירה במקום היעד המוסכם: על מקום היעד להיות מוגדר במדויק, על מנת להימנע מהוצאות מיותרות של המוכר. המסירה ללא פריקה מכלי הרכב.
מכס: מיסי מכס בנמל היצוא,ישולמו על ידי המוכר ועל חשבונו, בעוד מיסי המכס בנמל היבוא ישולמו על ידי הקונה ועל חשבונו.
התחייבות המוכר
1. המוכר חייב להודיע לקונה שהטובין נמסרו למוביל, וכן למסור כל הודעה שתאפשר לקונה לנקוט בצעדים הנחוצים על מנת ליטול את הטובין.
2. להעביר לקונה מסמך ההובלה הכולל את פרטי המטען, הנושא תאריך משלוח בתקופה המוסכמת. על המסמך לאפשר לקונה לדרוש את הטובין מהמוביל במקום היעד, או להסב אותו לאחר.
התחייבות הקונה
1. עלויות הקשורות לטובין במעבר, עד הגעתם למקום היעד המוסכם (למשל אחסון במחסן עורפי)
2. לשלם עבור עלויות נוספות אם נגרמו כתוצאה מאי מתן הודעה בהתאם.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------CIP הובלה וביטוח שולמו ל. - Carriage And Insurance Paid to
CIP London incoterms 2010
הכלל דומה בתנאיו לכלל CPT למעט נושא ביטוח.
מסירה: המוכר מוסר את הטובין, כאשר הם משוחררים ממכס יצוא, למוביל או לאדם מטעמו של המוכר במקום מוסכם. זוהי נקודת המסירה שבה נטל הסיכון עובר מקונה למוכר.
הובלה בינלאומית: המוכר מתקשר בחוזה הובלה בינלאומית ומשלם את ההובלה עד הבאת הטובין למקום היעד הנקוב. המוכר רשאי לקבוע נקודת מסירה ומקום יעד המתאים לצרכיו
ביטוח: המוכר מחויב לרכוש פוליסת ביטוח לטובת הקונה, כנגד סיכון לאובדן, או נזק במהלך ההובלה. המוכר נדרש להשיג ביטוח מסוג C. אם הקונה מעוניין בביטוח רחב יותר עליו להסכים על כך עם המוכר. הביטוח בתוקף מנקודת המסירה ועד למקום היעד הנקוב.
נטל הסיכון: עובר במסירת הטובין למוביל, ולא כאשר הטובין מגיעים למקום היעד.
מכס: מיסי מכס בנמל היצוא,ישולמו על ידי המוכר ועל חשבונו, בעוד מיסי המכס בנמל היבוא ישולמו על ידי הקונה ועל חשבונו.
הודעות: המוכר חייב להודיע לקונה שהטובין נמסרו למוביל
מסמך הובלה: על המוכר לספק לקונה מסמך ההובלה הבינלאומית .
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DAT – נמסר במסוף – Delivered at terminal
יש להוסיף שם מסוף או נמל במקום היעד
הגדרה: המוכר מוסר את הטובין, משוחררים ממכס יצוא, לרשות הקונה במסוף הנקוב בנמל היעד. (רציף, מחסן ערובה, מגרש מכולות, מעגן מכולות, מסילת ברזל או מסוף מטענים אווירי)
מסירת הטובין: המוכר מוסר את הטובין במסוף לאחר פריקה מאמצעי ההובלה ומעמיד את הטובין לרשות הקונה במסוף הנקוב. בתאריך מוסכם או בתוך התקופה המוסכמת.
נטל הסיכון: המוכר נושא בסיכונים ובעלויות הכרוכים עד להבאת הטובין למסוף בנמל היעד. מאותה נקודה במסוף עובר נטל הסיכון מהמוכר לקונה.
הובלה בינלאומית: על חשבון המוכר ואחריותו עד למסוף היעד בנמל היעד הנקוב.
מכס: מיסי מכס בנמל היצוא,ישולמו על ידי המוכר ועל חשבונו, בעוד מיסי המכס בנמל היבוא ישולמו על ידי הקונה ועל חשבונו.
הודעות: הקונה חייב להודיע בזמן למוכר על כל שינוי במועד או במקום המסירה (מסוף).
עליות בדיקה במדינת היבוא חלות על הקונה.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DAP – נמסר במקום – Delivered at Place
המוכר מוסר את הטובין, משוחררים ממכס יצוא, כאשר הוא מעמיד את הטובין לרשות הקונה על אמצעי הובלה בו הוא הגיע, מוכנים לפריקה (כלומר ללא פריקה) במקום היעד הנקוב.
הובלה בינלאומית: על חשבון המוכר עד למקום היעד הנקוב בנקודה מוסכמת במקום היעד.
נטל הסיכון: עובר בנקודת המסירה המוסכמת.
מכס: מיסי מכס בנמל היצוא,ישולמו על ידי המוכר ועל חשבונו, בעוד מיסי המכס בנמל היבוא ישולמו על ידי הקונה ועל חשבונו.
הודעות: הקונה חייב להודיע למוכר במועד את נקודת המסירה, על מנת שהמוכר יערך לכך.
הכלל אמור להחליף את השימוש במונחים הישנים DES,DAF,DDU
----------------------------------------------------------------------------
DDP - נמסר מכס שולם – Delivered Duty Paid
יש לציין מקום היעד במדויק.
מסירה: המוכר מוסר את הטובין לרשות הקונה, אחר תשלום מיסי היבוא, כאשר הטובין נמסרים בנקודה מוסכמת, בתאריך מוסכם או בתקופה מוסכמת.
מסירת הטובין תהיה על אמצעי ההובלה בו הם הגיעו, מוכנים לפריקה (אך ללא פריקה) במקום היעד הנקוב.
המוכר נושא בכל ההוצאות והסיכונים הכרוכים בהבאת הטובין למקום היעד, לרבות הליך מכס יצוא ומכס יבוא, ולשלם את כל המיסים ביבוא (לרבות מע"מ) אלא אם כן הוסכם אחרת בין הצדדים) , וכן לטפל בכל הליך מכס שיידרש (בדיקות פיזיות, אישורים ורישיונות (הן ביצוא והן ביבוא).
כלל זה מבטא את מקסימום האחריות והסיכון למוכר.
------- -----------------------------------------
חלק ב' – כללים להובלה ימית
FAS – חופשי לצד האוניה – Free Alongside Ship
מסירה: המוכר מוסר את הטובין כאשר הטובין הונחו לצד האוניה (רציף, או דוברה), משוחררים ממכס יצוא. ברציף נמל המוצא אותו קבע הקונה, במועד שנקבע בהסכם בין הצדדים, לפי הנוהג המקובל באותו נמל.
נטל הסיכון: הסיכון לאובדן או נזק לטובין עובר לקונה כאשר הטובין מונחים לצד האוניה והקונה נושא בכל העלויות מאותה נקודה ואילך (טעינה, הובלה, פריקה וכו'). המוכר נושא בעלות ההובלה הפנים יבשתית עד למקום המסירה ברציף לצד האוניה.
טעינה לאוניה ופריקה: עלות הטעינה והפריקה הינה על חשבון הקונה ובאחריותו.
הקונה יישא בכל עלות שתיגרם למוכר במידה וכלי השיט לא הגיע בזמן, (או לא הגיע כלל) או שאינו מתאים לסוג המטען , או שמסיבה כלשהי נמנע ממנו להטעין את המטען.
הכללים מציינים כי הכלל מתייחס בעיקר לסחורה בצובר, ולא לטובין שארוזים במכולות ומקובל למסרם במסוף או אצל מוביל (להם הכללים ממליצים להשתמש בכלל FCA).
הובלה בינלאומית ימית : על חשבון ובאחריות הקונה.
מכס: מיסי מכס בנמל היצוא,ישולמו על ידי המוכר ועל חשבונו, בעוד מיסי המכס בנמל היבוא ישולמו על ידי הקונה ועל חשבונו.
מסמך מסירה: המוכר חייב לספק לקונה מסמך מסירה המעיד על מסירת הטובין ברציף הנמל, לצד האוניה. אם המסמך אינו שטר מטען, חייב המוכר לספק לקונה סיוע לפי בקשתו ועל חשבון הקונה בהשגת שטר מטען.
מכירות רבות: כלל מתאים גם לסחורות המוגדרות כ commodities (סחורות בינלאומיות) שמחירם משתנה מדי יום, או אף במהלך ההובלה, והרוכשים יכולים לסחור בשטרי המטען (המייצגים חזקה בטובין) לאחר הרכישה, ואפילו במהלך ההובלה. תנאי FAS מאפשר זאת בכך שהוא מאפשר למוכר "לגרום לכך שהטובין נמסרו למשלוח", כאשר הכלל מציין אופציה של מכירות רבות.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
FOB - חופשי באוניה Free on Board
יש לציין שם נמל, שם אוניה
מסירה: המוכר מוסר את הטובין על סיפון האוניה, שנקבע ע"י הקונה, בנמל המוצא הנקוב, או גורם לכך שהטובין ימסרו ויוטענו על הסיפון. מסירת המטען תיעשה כאשר הם משוחררים ממכס יצוא.
נטל סיכון: הסיכון עובר ממוכר לקונה עם מסירת הטובין על סיפון האוניה. מנקודה זו ואילך הסיכון עובר לקונה עד לנמל היעד.
אחריות והוצאות: הקונה מחויב להתקשר עם מוביל בינלאומי ימי. המוכר אינו חייב להתקשר עם מוביל, אך אם יעשה זאת המוכר, או שזה נוהג מקובל, יעשה זאת בתנאים הרגילים המקובלים ועל אחריות וחשבון הקונה.
מכס: מיסי מכס בנמל היצוא,ישולמו על ידי המוכר ועל חשבונו, בעוד מיסי המכס בנמל היבוא ישולמו על ידי הקונה ועל חשבונו.
אם אין הנחיות מיוחדות מצד הקונה, רשאי המוכר לבחור נמל המתאים ביותר לצרכיו.
על הקונה למסור למוכר את פרטי המוביל, נמל, שם האוניה ומועדי המסירה.
אם תתעכב האוניה, או שלא תגיע כלל לנמל זה, או תכשל בטעינת המטען מחוסר מקום, או שהאוניה אינה מתאימה לסוג הטובין, או שהאוניה סיימה את עבודות הטעינה בנמל מוקדם יותר מהתאריך שנקבע, או אז יישא הקונה בכל הסיכונים לאובדן או נזק לטובין.
מאחר והקונה קבע את הנמל והאוניה, כל כשל הקשור לאוניה או לנמל, שגרם לכך שהמוכר לא יכול למלא את מחויבותו לפי הכלל, יהיה באחריות ועל חשבון הקונה.
כלל זה ניתן להשתמש גם במכירות מרובות, כאשר סחורות נמכרות מהרוכש המקורי לרוכשים אחרים ע"י העברת החזקה בשטר המטען והסבתו לקונה החדש.
לגבי טובין (בדרך כלל במכולות) שנמסרים למוביל, אשר מקובל להעבירם למסוף אין להשתמש בכלל זה אלא ב-FCA.
המוכר מחויב לספק את הסחורה כפי שסוכם בחוזה המכר, במועד המוסכם, ולהעבירה לנמל שנקבע בין הצדדים, ולדאוג לכך שתוטען על הסיפון.
נקודת המעבר הדמיונית "דופן האוניה" אינה קיימת יותר, והמוכר נושא באחריות עד להעמדת הטובין על הסיפון.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CFR – עלות ודמי הובלה Cost and Freight
יש לציין נמל יעד
הגדרות:
מסירה לאחר טעינה על כלי שיט: המוכר מוסר את הטובין על סיפון האוניה אחר שעברו את כל הליכי המכס בנמל היצוא.
הובלה בינלאומית: המוכר מתקשר עם מוביל בינלאומי להובלה עד לנמל יעד מוסכם, על חשבונו ואחריותו.
מעבר הסיכון: הסיכון עובר ממוכר לקונה עם מסירת הטובין על סיפון האוניה בנמל, לפי הנוהג הקיים בנמל, אותו קבע המוכר.
פריקה מאוניה בנמל יעד: על חשבון הקונה, אלא אם שולמו ע"י המוכר בחוזה ההובלה. Liner terms
מכס: מיסי מכס בנמל היצוא,ישולמו על ידי המוכר ועל חשבונו, בעוד מיסי המכס בנמל היבוא ישולמו על ידי הקונה ועל חשבונו.
מסמך מסירה: על המוכר למסור לקונה מסמך מסירה,שטר מטען,או כל מסמך אחר המעניקים לו חזקה בטובין, והמאפשרים פדיית הטובין מידי המוביל בנמל היבוא
הערות ותוספות
עלויות נוספות שנגרמו כתוצאה מכך שהמוכר נמנע מלמסור מידע יהיו על חשבון הקונה.
אם הטובין נמסרים למוביל לפני שהם על סיפון האוניה, יש להשתמש בכלל CIP.
ניתן להשתמש בכלל זה גם במכירות מרובות (ראה הרחבה בכלל FAS) של סחורות.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
CIF – עלות, ביטוח ודמי הובלה Cost Insurance and Freight
יש לציין נמל יעד
הגדרה:
מסירה לאחר טעינה על כלי שיט: המוכר מוסר את הטובין על סיפון האוניה כאשר הם משוחררים ממכס יצוא.
הובלה בינלאומית: המוכר מתקשר עם מוביל בינלאומי להובלה עד לנמל יעד מוסכם, על חשבונו ואחריותו
מעבר הסיכון: הסיכון עובר ממוכר לקונה עם מסירת הטובין על סיפון האוניה בנמל, לפי הנוהג הקיים בנמל, אותו קבע המוכר.
ביטוח: על חשבון המוכר להשיג פוליסת ביטוח מנקודת המסירה ועד למקום היעד הנקוב.
פריקה מאוניה : על חשבון הקונה, אלא אם שולמו ע"י המוכר בחוזה ההובלה. Liner terms
מכס: מיסי מכס בנמל היצוא,ישולמו על ידי המוכר ועל חשבונו, בעוד מיסי המכס בנמל היבוא ישולמו על ידי הקונה ועל חשבונו.
מסמך מסירה: על המוכר למסור לקונה מסמך מסירה, שטר מטען, או כל מסמך אחר המעניקים לו חזקה בטובין, והמאפשרים פדיית הטובין מידי המוביל בנמל היבוא
הערות ותוספות
עלויות נוספות שנגרמו כתוצאה מכך שהמוכר נמנע מלמסור מידע יהיו על חשבון הקונה.
אם הטובין נמסרים למוביל לפני שהם על סיפון האוניה, יש להשתמש בכלל CIP.
ניתן להשתמש בכלל זה גם במכירות מרובות (ראה הרחבה בכלל FAS) של סחורות.
מידע נוסף לגבי ביטוח, הובלה, מעברי סיכון ומסירה ראה פרק הקדמה.
דני מויאל מרצה לנושאי סחר בינלאומי טלפון 052-4498327 דוא"ל: href="mailto:dani_40@012.net.ildani_40@012.net.il">">dani_40@012.net.il